'Sites die wangedrag bedrijven melden onbekend en ineffectief'

19 april 2019

Naming-and-shaming van bedrijven die door de Inspectie SZW op de vingers zijn getikt, heeft vooralsnog geen enkel effect. Dat concludeert onderzoeksbureau SEO, dat keek naar de effecten van de in 2015 ingevoerde Wet aanpak schijnconstructies. Het blijkt dat bijna niemand weet dat inspectiegegevens openbaar worden gemaakt en de sites waarop die gegevens staan, zijn onbekend.

De wet is stapsgewijs ingevoerd om onder meer schijnconstructies tegen te gaan. Bedrijven gebruiken die bijvoorbeeld om personeel uit Oost-Europa te halen en die werknemers minder dan het minimumloon te betalen of cao-verplichtingen te ontlopen.

Doordat de inspectiegegevens openbaar worden gemaakt, was de verwachting dat bedrijven de regels minder overtreden. Ook kunnen klanten zo zien met wat voor onderneming ze te maken hebben. Maar de sites waarop de resultaten staan, zijn alleen bij een heel kleine groep bekend, volgens SEO. "Daardoor heeft openbaarmaking in de praktijk weinig consequenties voor bedrijven."

Het gevolg is dan ook dat bedrijven hun gedrag niet aanpassen. Uit testen van SEO blijkt dat leidinggevenden niet geloven dat openbaarmaking van slechte inspectieresultaten grote gevolgen heeft. Ook passen bedrijven niet of nauwelijks hun werkwijze aan, nadat ze op de zwarte lijst zijn beland.

SEO zegt dat de maatregelen wel kunnen werken en doet suggesties om de effectiviteit van de openbare lijst te verbeteren. Zo kan de vormgeving eenvoudiger en toegankelijker. "Het moet voor belanghebbenden duidelijk zichtbaar zijn dat een bedrijf wel of niet de wet overtreedt." Ranglijsten, vijfpuntenschalen of bijvoorbeeld smileys zouden uitkomst kunnen bieden. Ook zou het helpen als de inspectieresultaten bij bedrijven ter plekke te zien zijn, niet ergens weggemoffeld maar voor iedereen duidelijk zichtbaar.

De Inspectie SZW heeft nog niet gereageerd.

Verder lezen

Alle nieuwsberichten

22 januari 2019

Marktplaats, NVWA pakken samen illegale verkoop en handel aan

Marktplaats en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) gaan samenwerken om de verkoop van illegale producten en verboden handel in dieren aa...

Verder lezen

22 januari 2019

De tv-markt heeft een app-probleem en komt daar niet zomaar van af

Wie de afgelopen jaren een tv heeft gekocht, is daarbij waarschijnlijk gewezen op de slimme mogelijkheden van het apparaat. Partijen als Samsung, LG e...

Verder lezen

22 januari 2019

Europese boete van ruim half miljard euro voor Mastercard

De Europese Commissie heeft Mastercard een boete opgelegd van 570 miljoen euro wegens het schenden van de mededingingsregels. Volgens de Europese Com...

Verder lezen

22 januari 2019

Tuchtrechter: deurwaarder mocht geen vergoeding vragen voor e-court

Een uitspraak van de tuchtrechter opent volgens sociaal raadslieden de weg voor tienduizenden mensen om ten onrechte betaalde deurwaarderskosten terug...

Verder lezen

22 januari 2019

Laat je niet leiden door de apps op een smart-tv, waarschuwt Consumentenbond

Laat in de keuze voor een smart-tv niet meewegen welke apps er op dat moment worden aangeboden. Dat adviseert de Consumentenbond. Het komt namelijk vo...

Verder lezen

22 januari 2019

TomTom haalt 900 miljoen euro op met verkoop divisie aan Bridgestone

TomTom heeft een koper gevonden voor het onderdeel Telematics. Het Japanse bedrijf Bridgestone, onder meer bekend van autobanden, betaalt 910 miljoen ...

Verder lezen
1 2 3 4 208

We horen graag van je!

Contact