'Maak einde aan uitzonderingspositie luchtvaart'

18 april 2019

De luchtvaart in Nederland moet net zo streng worden afgerekend op effecten voor de leefomgeving en het milieu als andere bedrijfstakken. Dat schrijft de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) in een advies aan het kabinet.

Nu hebben Schiphol en de luchtvaartsector nog een uitzonderingspositie binnen het rijksbeleid. De enige echte beperking die wordt opgelegd is een maximum aan het aantal vliegbewegingen. Volgens het kabinet is Schiphol van cruciaal belang voor de Nederlandse economie.

Maar de Rli roept het kabinet nu op die uitzonderingspositie te heroverwegen. "De oplopende spanning tussen de groei van de luchtvaart aan de ene kant en de belangen van het klimaat en de leefomgeving aan de andere kant maken dat noodzakelijk."

Volgens de Raad moeten er heldere grenzen komen voor geluid, hinder, ultrafijnstof en veiligheid. En die grenzen moeten regelmatig worden aangescherpt, zodat vliegmaatschappijen worden geprikkeld om de belasting van het milieu en de omgeving verder omlaag te brengen. Schiphol zou dat nog kunnen stimuleren door 'schone' vliegtuigen minder te laten betalen voor landingsrechten.

Duurdere tickets

Tickets mogen wel duurder worden, vindt de Rli, want door het enorme aanbod aan goedkope vliegtickets worden reizigers nauwelijks aangezet om te kiezen voor alternatief vervoer, zoals de trein. Ook moet er kritischer gekeken worden naar welke bestemmingen nu echt belangrijk zijn voor de Nederlandse economie.

In het advies wordt gepleit voor nieuwe normen, die beter recht doen aan de hinder die omwonenden van luchthavens ondervinden. Pas als de luchtvaartsector aan die nieuwe normen voldoet, zijn er meer vliegbewegingen mogelijk, vindt de Raad.

Ook het aantal nachtvluchten zou beperkt moeten worden, want die schaden de gezondheid van omwonenden. En de luchtvaartsector moet gaan werken aan terugdringing van de CO2-uitstoot.Nederland heeft daarvoor geen doelen opgesteld, terwijl de luchtvaart wel meetelt bij het halen van de klimaatdoelen van Parijs.

Verder lezen

Alle nieuwsberichten

29 januari 2019

Bijna helft vacatures moeilijk vervulbaar, bedrijven vrezen omzetdaling

Bedrijven hebben een schreeuwend tekort aan personeel en de arbeidsmarkt wordt steeds krapper. Bijna de helft van de vacatures is inmiddels moeilijk v...

Verder lezen

29 januari 2019

Sterk jaar voor Philips, ondanks geopolitieke spanningen

Philips heeft een sterk jaar achter de rug, in lijn met de eigen doelstellingen voor omzetgroei en winstgevendheid. De omzet nam in 2018 toe met 5 pro...

Verder lezen

29 januari 2019

Guldenbiljetten achter behang of schrootjes, 't komt écht voor

Het lijkt al eeuwen geleden: de gulden, het kwartje, het dubbeltje, de snip (briefje van 100 gulden). Maar nog steeds komen in Amsterdam dagelijks tie...

Verder lezen

28 januari 2019

Intimidatie in de zorg: van geschreeuw en vieze praat tot het knijpen in borsten

Intimidatie in de zorg is een hardnekkig probleem. Brancheorganisaties zeggen er al jaren wat aan te doen, maar toch krijgt nog steeds meer dan de hel...

Verder lezen

28 januari 2019

ASML koopt patenten failliete concurrent, wil ook personeel overnemen

Chipmachinemaker ASML koopt patenten op van de failliete Delftse branchegenoot Mapper. Dat schrijft het Veldhovense bedrijf in een persbericht. Een be...

Verder lezen

28 januari 2019

Economen willen CO2-heffing voor bedrijven: 'Klimaatakkoord stelt teleur'

Bedrijven moeten een CO2-heffing gaan betalen van 50 euro per ton koolstofdioxide. 71 economen komen met dat idee in het vakblad ESB, omdat ze vrezen ...

Verder lezen
1 2 3 4 207

We horen graag van je!

Contact