'Maak einde aan uitzonderingspositie luchtvaart'

18 april 2019

De luchtvaart in Nederland moet net zo streng worden afgerekend op effecten voor de leefomgeving en het milieu als andere bedrijfstakken. Dat schrijft de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) in een advies aan het kabinet.

Nu hebben Schiphol en de luchtvaartsector nog een uitzonderingspositie binnen het rijksbeleid. De enige echte beperking die wordt opgelegd is een maximum aan het aantal vliegbewegingen. Volgens het kabinet is Schiphol van cruciaal belang voor de Nederlandse economie.

Maar de Rli roept het kabinet nu op die uitzonderingspositie te heroverwegen. "De oplopende spanning tussen de groei van de luchtvaart aan de ene kant en de belangen van het klimaat en de leefomgeving aan de andere kant maken dat noodzakelijk."

Volgens de Raad moeten er heldere grenzen komen voor geluid, hinder, ultrafijnstof en veiligheid. En die grenzen moeten regelmatig worden aangescherpt, zodat vliegmaatschappijen worden geprikkeld om de belasting van het milieu en de omgeving verder omlaag te brengen. Schiphol zou dat nog kunnen stimuleren door 'schone' vliegtuigen minder te laten betalen voor landingsrechten.

Duurdere tickets

Tickets mogen wel duurder worden, vindt de Rli, want door het enorme aanbod aan goedkope vliegtickets worden reizigers nauwelijks aangezet om te kiezen voor alternatief vervoer, zoals de trein. Ook moet er kritischer gekeken worden naar welke bestemmingen nu echt belangrijk zijn voor de Nederlandse economie.

In het advies wordt gepleit voor nieuwe normen, die beter recht doen aan de hinder die omwonenden van luchthavens ondervinden. Pas als de luchtvaartsector aan die nieuwe normen voldoet, zijn er meer vliegbewegingen mogelijk, vindt de Raad.

Ook het aantal nachtvluchten zou beperkt moeten worden, want die schaden de gezondheid van omwonenden. En de luchtvaartsector moet gaan werken aan terugdringing van de CO2-uitstoot.Nederland heeft daarvoor geen doelen opgesteld, terwijl de luchtvaart wel meetelt bij het halen van de klimaatdoelen van Parijs.

Verder lezen

Alle nieuwsberichten

30 januari 2019

Toch geen advies over groei Schiphol, kabinet is aan zet

Het is belangenpartijen rondom Schiphol niet gelukt om het eens te worden over de toekomstige groei van de luchthaven. Hans Alders, de voorzitter van ...

Verder lezen

30 januari 2019

Belastingkorting op stekkerauto: cadeau voor rijken of noodzakelijke prikkel?

Het zijn vooral de rijken die profiteren van belastingkorting op elektrische auto's. Dat zeggen critici na antwoord van de staatssecretaris Snel op Ka...

Verder lezen

30 januari 2019

Miljoenenorders en banen in Drenthe en Brabant door komst JSF

De Amerikaanse vliegtuigmotorfabrikant Pratt & Whitney heeft een miljoenenorder geplaatst bij Fokker in Hoogeveen. Dat werd vandaag officieel beke...

Verder lezen

30 januari 2019

Stijging koopkracht, maar niet voor senioren

  In 2019 wordt een stijging van de koopkracht verwacht van circa 1,5% voor Nederlandse huishoudens. Maar deze stijging geldt niet voor iedereen. Ind...

Verder lezen

30 januari 2019

Beleggers beginnen rechtszaak tegen bestuurders failliet Imtech

Vier jaar na het faillissement van de technische dienstverlener Imtech beginnen tien beleggers een rechtszaak tegen bestuurders en commissarissen van ...

Verder lezen

30 januari 2019

Apple verdient nog altijd miljarden, maar iPhone is wel de zwakke plek

In de zomer leek er nog geen vuiltje aan de lucht. Als eerste bedrijf ter wereld doorbrak Apple de grens van duizend miljard dollar op de beurs. Maar ...

Verder lezen
1 2 3 4 207

We horen graag van je!

Contact