'Maak einde aan uitzonderingspositie luchtvaart'

18 april 2019

De luchtvaart in Nederland moet net zo streng worden afgerekend op effecten voor de leefomgeving en het milieu als andere bedrijfstakken. Dat schrijft de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) in een advies aan het kabinet.

Nu hebben Schiphol en de luchtvaartsector nog een uitzonderingspositie binnen het rijksbeleid. De enige echte beperking die wordt opgelegd is een maximum aan het aantal vliegbewegingen. Volgens het kabinet is Schiphol van cruciaal belang voor de Nederlandse economie.

Maar de Rli roept het kabinet nu op die uitzonderingspositie te heroverwegen. "De oplopende spanning tussen de groei van de luchtvaart aan de ene kant en de belangen van het klimaat en de leefomgeving aan de andere kant maken dat noodzakelijk."

Volgens de Raad moeten er heldere grenzen komen voor geluid, hinder, ultrafijnstof en veiligheid. En die grenzen moeten regelmatig worden aangescherpt, zodat vliegmaatschappijen worden geprikkeld om de belasting van het milieu en de omgeving verder omlaag te brengen. Schiphol zou dat nog kunnen stimuleren door 'schone' vliegtuigen minder te laten betalen voor landingsrechten.

Duurdere tickets

Tickets mogen wel duurder worden, vindt de Rli, want door het enorme aanbod aan goedkope vliegtickets worden reizigers nauwelijks aangezet om te kiezen voor alternatief vervoer, zoals de trein. Ook moet er kritischer gekeken worden naar welke bestemmingen nu echt belangrijk zijn voor de Nederlandse economie.

In het advies wordt gepleit voor nieuwe normen, die beter recht doen aan de hinder die omwonenden van luchthavens ondervinden. Pas als de luchtvaartsector aan die nieuwe normen voldoet, zijn er meer vliegbewegingen mogelijk, vindt de Raad.

Ook het aantal nachtvluchten zou beperkt moeten worden, want die schaden de gezondheid van omwonenden. En de luchtvaartsector moet gaan werken aan terugdringing van de CO2-uitstoot.Nederland heeft daarvoor geen doelen opgesteld, terwijl de luchtvaart wel meetelt bij het halen van de klimaatdoelen van Parijs.

Verder lezen

Alle nieuwsberichten

3 februari 2019

'Made in Morocco-auto' nieuwe motor van landelijke economie

Marokko zet volop in op de auto-industrie om zijn economie vooruit te helpen en dat lukt al aardig. Inmiddels is het land de grootste autoproducent va...

Verder lezen

3 februari 2019

Retourzendingen: hoofdpijndossier, maar ook een kans voor webwinkels

Online kopen, goede service en gratis kunnen terugsturen is voor consumenten belangrijk. Om als onlinebedrijf te groeien, maken webwinkels het voor de...

Verder lezen

3 februari 2019

Nissan maakt nieuwe SUV niet langer in Britse fabriek, mede door brexit

Autofabrikant Nissan verplaatst de productie van het nieuwe model SUV van het Verenigd Koninkrijk naar Japan. Het bedrijf voert zakelijke redenen aan,...

Verder lezen

2 februari 2019

Steeds meer kampeerders in de winter: 'Maar kou lijden doen we niet'

Wat voor velen misschien klinkt als een gruwel, vinden duizenden Nederlanders geweldig: winterkamperen. En de groep liefhebbers van kamperen in de kou...

Verder lezen

1 februari 2019

Pensioenbrief Koolmees schiet bonden 'volledig in verkeerde keelgat'

Vakbonden zijn boos over het besluit van het kabinet om zijn pensioenplannen eenzijdig door te gaan voeren. FNV, CNV en VCP stellen dat minister Koolm...

Verder lezen

1 februari 2019

Wat betekent een nieuwe pensioenverdeling voor jong, oud en de middengeneratie?

Minister Koolmees heeft vandaag duidelijk gemaakt dat hij hoe dan ook door wil met het aanpassen van het pensioenstelsel. Zoals al in het regeerakkoor...

Verder lezen
1 2 3 4 207

We horen graag van je!

Contact