'Maak einde aan uitzonderingspositie luchtvaart'

18 april 2019

De luchtvaart in Nederland moet net zo streng worden afgerekend op effecten voor de leefomgeving en het milieu als andere bedrijfstakken. Dat schrijft de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) in een advies aan het kabinet.

Nu hebben Schiphol en de luchtvaartsector nog een uitzonderingspositie binnen het rijksbeleid. De enige echte beperking die wordt opgelegd is een maximum aan het aantal vliegbewegingen. Volgens het kabinet is Schiphol van cruciaal belang voor de Nederlandse economie.

Maar de Rli roept het kabinet nu op die uitzonderingspositie te heroverwegen. "De oplopende spanning tussen de groei van de luchtvaart aan de ene kant en de belangen van het klimaat en de leefomgeving aan de andere kant maken dat noodzakelijk."

Volgens de Raad moeten er heldere grenzen komen voor geluid, hinder, ultrafijnstof en veiligheid. En die grenzen moeten regelmatig worden aangescherpt, zodat vliegmaatschappijen worden geprikkeld om de belasting van het milieu en de omgeving verder omlaag te brengen. Schiphol zou dat nog kunnen stimuleren door 'schone' vliegtuigen minder te laten betalen voor landingsrechten.

Duurdere tickets

Tickets mogen wel duurder worden, vindt de Rli, want door het enorme aanbod aan goedkope vliegtickets worden reizigers nauwelijks aangezet om te kiezen voor alternatief vervoer, zoals de trein. Ook moet er kritischer gekeken worden naar welke bestemmingen nu echt belangrijk zijn voor de Nederlandse economie.

In het advies wordt gepleit voor nieuwe normen, die beter recht doen aan de hinder die omwonenden van luchthavens ondervinden. Pas als de luchtvaartsector aan die nieuwe normen voldoet, zijn er meer vliegbewegingen mogelijk, vindt de Raad.

Ook het aantal nachtvluchten zou beperkt moeten worden, want die schaden de gezondheid van omwonenden. En de luchtvaartsector moet gaan werken aan terugdringing van de CO2-uitstoot.Nederland heeft daarvoor geen doelen opgesteld, terwijl de luchtvaart wel meetelt bij het halen van de klimaatdoelen van Parijs.

Verder lezen

Alle nieuwsberichten

5 februari 2019

Weer meer auto's op de weg, levendige handel in tweedehands

Er zijn nog nooit zoveel tweedehands auto's in Nederland verkocht als afgelopen jaar. Er verruilden 1.991.265 auto's van eigenaar, 0,7 procent meer da...

Verder lezen

4 februari 2019

Fiscale overgangsregeling voor Nederlanders bij no-deal-brexit

Als Groot-Brittannië eind maart zonder deal de Europese Unie verlaat, komt er voor Nederlandse burgers en bedrijven die hierdoor belastingtechnisch wo...

Verder lezen

4 februari 2019

Meubels huren en leasen: groen en lekker makkelijk

Je kunt ze niet alleen zelf in elkaar zetten, je mag ze ook weer inleveren als je er klaar mee bent: Ikea werpt zich op het verhuren of leasen van meu...

Verder lezen

4 februari 2019

Prijsvechter Ryanair heeft zelf last van goedkope vliegtickets en draait verlies

Luchtvaartmaatschappij Ryanair heeft in het laatste kwartaal van vorig jaar 20 miljoen euro verlies gedraaid. De Ierse prijsvechter veroverde de vlieg...

Verder lezen

4 februari 2019

'Verzekeraar Vivat screent onvoldoende op terrorisme'

Verzekeraar Vivat, bekend van merken als Reaal en Zwitserleven, doet niet genoeg om terrorismefinanciering te voorkomen. Dat zou blijken uit een breed...

Verder lezen

4 februari 2019

Belgische tolboetes blijven probleem voor Nederlandse transporteurs

Nederlandse transporteurs klagen nog steeds over boetes die ze in Wallonië krijgen, omdat ze geen tol hebben betaald. Volgens brancheorganisatie TLN l...

Verder lezen
1 2 3 4 207

We horen graag van je!

Contact