'Maak einde aan uitzonderingspositie luchtvaart'

18 april 2019

De luchtvaart in Nederland moet net zo streng worden afgerekend op effecten voor de leefomgeving en het milieu als andere bedrijfstakken. Dat schrijft de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) in een advies aan het kabinet.

Nu hebben Schiphol en de luchtvaartsector nog een uitzonderingspositie binnen het rijksbeleid. De enige echte beperking die wordt opgelegd is een maximum aan het aantal vliegbewegingen. Volgens het kabinet is Schiphol van cruciaal belang voor de Nederlandse economie.

Maar de Rli roept het kabinet nu op die uitzonderingspositie te heroverwegen. "De oplopende spanning tussen de groei van de luchtvaart aan de ene kant en de belangen van het klimaat en de leefomgeving aan de andere kant maken dat noodzakelijk."

Volgens de Raad moeten er heldere grenzen komen voor geluid, hinder, ultrafijnstof en veiligheid. En die grenzen moeten regelmatig worden aangescherpt, zodat vliegmaatschappijen worden geprikkeld om de belasting van het milieu en de omgeving verder omlaag te brengen. Schiphol zou dat nog kunnen stimuleren door 'schone' vliegtuigen minder te laten betalen voor landingsrechten.

Duurdere tickets

Tickets mogen wel duurder worden, vindt de Rli, want door het enorme aanbod aan goedkope vliegtickets worden reizigers nauwelijks aangezet om te kiezen voor alternatief vervoer, zoals de trein. Ook moet er kritischer gekeken worden naar welke bestemmingen nu echt belangrijk zijn voor de Nederlandse economie.

In het advies wordt gepleit voor nieuwe normen, die beter recht doen aan de hinder die omwonenden van luchthavens ondervinden. Pas als de luchtvaartsector aan die nieuwe normen voldoet, zijn er meer vliegbewegingen mogelijk, vindt de Raad.

Ook het aantal nachtvluchten zou beperkt moeten worden, want die schaden de gezondheid van omwonenden. En de luchtvaartsector moet gaan werken aan terugdringing van de CO2-uitstoot.Nederland heeft daarvoor geen doelen opgesteld, terwijl de luchtvaart wel meetelt bij het halen van de klimaatdoelen van Parijs.

Verder lezen

Alle nieuwsberichten

15 februari 2019

Topoverleg over toekomst AirFrance-KLM

De ministers Hoekstra en Van Nieuwenhuizen hebben vanochtend vroeg gepraat met AirFrance-KLM-topman Smith. Op het ministerie van Infrastructuur en Wat...

Verder lezen

15 februari 2019

'Bananen en bio-producten verpakt in plastic, dat verzin je toch niet. Waarom?'

Kipfilets in een plastic bakje, drie paprika's in een plastic zakje, broodjes in plastic, zelfs bananen in plastic. Wie zijn ogen de kost geeft in de ...

Verder lezen

15 februari 2019

150.000 Nederlanders leasen hun privé-auto

Ruim 150 duizend Nederlandse particulieren reden eind 2018 in een leaseauto. Dat is een stijging van bijna 50 procent ten opzichte van 2017, meldt de ...

Verder lezen

15 februari 2019

GasTerra verkoopt minder gas, maar omzet stijgt

Gasleverancier GasTerra heeft vorig jaar voor het eerst in jaren meer omzet geboekt, ondanks de beperking van de gaswinning in Groningen. De omzet ste...

Verder lezen

15 februari 2019

'Ministers willen gesprek met topman Air France-KLM'

De ministers Hoekstra van Financiën en Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur willen morgenochtend een gesprek met de nieuwe Air France-KLM baas Benjami...

Verder lezen

14 februari 2019

De Nederlandse economie groeit wéér, hoe bijzonder is dat?

De Nederlandse economie is vorig jaar met 2,5 procent gegroeid: dat is onze een-na-hoogste groei in de afgelopen tien jaar. Het CBS meldde vandaag ook...

Verder lezen
1 2 3 4 207

We horen graag van je!

Contact