'Maak einde aan uitzonderingspositie luchtvaart'

18 april 2019

De luchtvaart in Nederland moet net zo streng worden afgerekend op effecten voor de leefomgeving en het milieu als andere bedrijfstakken. Dat schrijft de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) in een advies aan het kabinet.

Nu hebben Schiphol en de luchtvaartsector nog een uitzonderingspositie binnen het rijksbeleid. De enige echte beperking die wordt opgelegd is een maximum aan het aantal vliegbewegingen. Volgens het kabinet is Schiphol van cruciaal belang voor de Nederlandse economie.

Maar de Rli roept het kabinet nu op die uitzonderingspositie te heroverwegen. "De oplopende spanning tussen de groei van de luchtvaart aan de ene kant en de belangen van het klimaat en de leefomgeving aan de andere kant maken dat noodzakelijk."

Volgens de Raad moeten er heldere grenzen komen voor geluid, hinder, ultrafijnstof en veiligheid. En die grenzen moeten regelmatig worden aangescherpt, zodat vliegmaatschappijen worden geprikkeld om de belasting van het milieu en de omgeving verder omlaag te brengen. Schiphol zou dat nog kunnen stimuleren door 'schone' vliegtuigen minder te laten betalen voor landingsrechten.

Duurdere tickets

Tickets mogen wel duurder worden, vindt de Rli, want door het enorme aanbod aan goedkope vliegtickets worden reizigers nauwelijks aangezet om te kiezen voor alternatief vervoer, zoals de trein. Ook moet er kritischer gekeken worden naar welke bestemmingen nu echt belangrijk zijn voor de Nederlandse economie.

In het advies wordt gepleit voor nieuwe normen, die beter recht doen aan de hinder die omwonenden van luchthavens ondervinden. Pas als de luchtvaartsector aan die nieuwe normen voldoet, zijn er meer vliegbewegingen mogelijk, vindt de Raad.

Ook het aantal nachtvluchten zou beperkt moeten worden, want die schaden de gezondheid van omwonenden. En de luchtvaartsector moet gaan werken aan terugdringing van de CO2-uitstoot.Nederland heeft daarvoor geen doelen opgesteld, terwijl de luchtvaart wel meetelt bij het halen van de klimaatdoelen van Parijs.

Verder lezen

Alle nieuwsberichten

27 februari 2019

Nederland voltooit aankoop aandelen Air France-KLM

De Nederlandse staat heeft inmiddels een belang van 14,0 procent van de aandelen van Air France-KLM in handen. Minister Hoekstra meldt dat het kopen v...

Verder lezen

27 februari 2019

Telefoons met 5G zijn er nu, maar je hebt er nog weinig aan

Waar je ook kijkt op telecombeurs Mobile World Congress (MWC) dit jaar, overal zie je posters met daarop '5G'. De opvolger van ons huidige mobiele int...

Verder lezen

27 februari 2019

Frankrijk gepikeerd over Nederlands besluit Air France-KLM

De Franse regering heeft met verontwaardiging gereageerd op het besluit van Nederland om een aandeel te nemen in Air France-KLM. President Macron wil ...

Verder lezen

27 februari 2019

Regering wil koste wat kost voorkomen dat KLM en Schiphol afglijden

Nog maar een paar jaar geleden zei toenmalig minister van Financiën Dijsselbloem dat het onnodig is om als staat aandelen in Air France-KLM te hebben....

Verder lezen

27 februari 2019

Frankrijk niet op de hoogte van kabinetsbesluit Air France-KLM, ook media verbaasd

De Franse regering is niet ingewijd in de plannen van het kabinet om een aandeel te nemen in Air France-KLM. De Franse minister van Financiën en Econo...

Verder lezen

27 februari 2019

Twijfels over ingrijpen kabinet bij Air France-KLM: 'Lost dit problemen wel op?'

De Nederlandse belangen in Air France-KLM moeten veiliggesteld worden. Daarom trekt het kabinet de portemonnee: voor 680 miljoen euro koopt het aandel...

Verder lezen
1 2 3 4 207

We horen graag van je!

Contact