'Sites die wangedrag bedrijven melden onbekend en ineffectief'

19 april 2019

Naming-and-shaming van bedrijven die door de Inspectie SZW op de vingers zijn getikt, heeft vooralsnog geen enkel effect. Dat concludeert onderzoeksbureau SEO, dat keek naar de effecten van de in 2015 ingevoerde Wet aanpak schijnconstructies. Het blijkt dat bijna niemand weet dat inspectiegegevens openbaar worden gemaakt en de sites waarop die gegevens staan, zijn onbekend.

De wet is stapsgewijs ingevoerd om onder meer schijnconstructies tegen te gaan. Bedrijven gebruiken die bijvoorbeeld om personeel uit Oost-Europa te halen en die werknemers minder dan het minimumloon te betalen of cao-verplichtingen te ontlopen.

Doordat de inspectiegegevens openbaar worden gemaakt, was de verwachting dat bedrijven de regels minder overtreden. Ook kunnen klanten zo zien met wat voor onderneming ze te maken hebben. Maar de sites waarop de resultaten staan, zijn alleen bij een heel kleine groep bekend, volgens SEO. "Daardoor heeft openbaarmaking in de praktijk weinig consequenties voor bedrijven."

Het gevolg is dan ook dat bedrijven hun gedrag niet aanpassen. Uit testen van SEO blijkt dat leidinggevenden niet geloven dat openbaarmaking van slechte inspectieresultaten grote gevolgen heeft. Ook passen bedrijven niet of nauwelijks hun werkwijze aan, nadat ze op de zwarte lijst zijn beland.

SEO zegt dat de maatregelen wel kunnen werken en doet suggesties om de effectiviteit van de openbare lijst te verbeteren. Zo kan de vormgeving eenvoudiger en toegankelijker. "Het moet voor belanghebbenden duidelijk zichtbaar zijn dat een bedrijf wel of niet de wet overtreedt." Ranglijsten, vijfpuntenschalen of bijvoorbeeld smileys zouden uitkomst kunnen bieden. Ook zou het helpen als de inspectieresultaten bij bedrijven ter plekke te zien zijn, niet ergens weggemoffeld maar voor iedereen duidelijk zichtbaar.

De Inspectie SZW heeft nog niet gereageerd.

Verder lezen

Alle nieuwsberichten

15 maart 2019

Oud-topman Shell: elke industrie eigen CO2-prijs

Jeroen van der Veer, oud-topman van Shell, pleit voor het invoeren van CO2-heffingen per industrietak. "Ik denk niet dat je één prijs hebt die fair is...

Verder lezen

14 maart 2019

Het verhaal achter de 600/303/128 maatregelen uit het klimaatakkoord

Hoe kan het dat maar een deel van de plannen die in het concept-klimaatakkoord zijn afgesproken zijn doorgerekend door de planbureaus? Eerder werd er ...

Verder lezen

14 maart 2019

Vergoeding Shell-topman Van Beurden vorig jaar verdubbeld

De vergoeding van Shell-topman Ben van Beurden is afgelopen jaar meer dan verdubbeld. Dat blijkt uit het jaarverslag van de oliemultinational. Van Be...

Verder lezen

14 maart 2019

Geen tariefdifferentiatie overdrachtsbelasting

In de Tweede Kamer zijn vragen gesteld over de fiscale behandeling van verhuurde woningen. Een van de vragen is of de staatssecretaris bereid is vas...

Verder lezen

14 maart 2019

Misbruik verhoogde schenkingsvrijstelling

Sinds 2017 is de verhoogde schenkingsvrijstelling ten behoeve van de eigen woning niet langer beperkt tot schenkingen van ouders aan hun kinderen. M...

Verder lezen

14 maart 2019

Conceptbesluit overgangsrecht Brexit zonder overeenkomst

De staatssecretaris van Financiën heeft een conceptbesluit met overgangsrecht gepubliceerd voor het geval het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie v...

Verder lezen
1 2 3 4 208

We horen graag van je!

Contact