'Maak einde aan uitzonderingspositie luchtvaart'

18 april 2019

De luchtvaart in Nederland moet net zo streng worden afgerekend op effecten voor de leefomgeving en het milieu als andere bedrijfstakken. Dat schrijft de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) in een advies aan het kabinet.

Nu hebben Schiphol en de luchtvaartsector nog een uitzonderingspositie binnen het rijksbeleid. De enige echte beperking die wordt opgelegd is een maximum aan het aantal vliegbewegingen. Volgens het kabinet is Schiphol van cruciaal belang voor de Nederlandse economie.

Maar de Rli roept het kabinet nu op die uitzonderingspositie te heroverwegen. "De oplopende spanning tussen de groei van de luchtvaart aan de ene kant en de belangen van het klimaat en de leefomgeving aan de andere kant maken dat noodzakelijk."

Volgens de Raad moeten er heldere grenzen komen voor geluid, hinder, ultrafijnstof en veiligheid. En die grenzen moeten regelmatig worden aangescherpt, zodat vliegmaatschappijen worden geprikkeld om de belasting van het milieu en de omgeving verder omlaag te brengen. Schiphol zou dat nog kunnen stimuleren door 'schone' vliegtuigen minder te laten betalen voor landingsrechten.

Duurdere tickets

Tickets mogen wel duurder worden, vindt de Rli, want door het enorme aanbod aan goedkope vliegtickets worden reizigers nauwelijks aangezet om te kiezen voor alternatief vervoer, zoals de trein. Ook moet er kritischer gekeken worden naar welke bestemmingen nu echt belangrijk zijn voor de Nederlandse economie.

In het advies wordt gepleit voor nieuwe normen, die beter recht doen aan de hinder die omwonenden van luchthavens ondervinden. Pas als de luchtvaartsector aan die nieuwe normen voldoet, zijn er meer vliegbewegingen mogelijk, vindt de Raad.

Ook het aantal nachtvluchten zou beperkt moeten worden, want die schaden de gezondheid van omwonenden. En de luchtvaartsector moet gaan werken aan terugdringing van de CO2-uitstoot.Nederland heeft daarvoor geen doelen opgesteld, terwijl de luchtvaart wel meetelt bij het halen van de klimaatdoelen van Parijs.

Verder lezen

Alle nieuwsberichten

23 maart 2019

45-plusser wisselt nauwelijks van baan of beroep, drummer Ruben (49) wel

Het gebrek aan doorgroeimogelijkheden, onzekerheid of wel willen maar niet kunnen overstappen van baan: het zijn allemaal redenen waarom 45-plussers t...

Verder lezen

22 maart 2019

Luchtvaartdeskundigen: extra opties bieden niet altijd meer veiligheid

Bij de Boeing 737 MAX 8 toestellen die in Ethiopië en Indonesië zijn neergestort, waren twee optionele veiligheidsvoorzieningen niet geïnstalleerd. De...

Verder lezen

22 maart 2019

Twee weken brexit-uitstel komt Nederlandse ondernemers niet slecht uit

Het uitstel van brexit lijkt Nederlandse ondernemers goed uit te komen. Twee derde heeft zich namelijk niet of maar een beetje voorbereid op een vertr...

Verder lezen

22 maart 2019

CO2-heffing wordt nog een ingewikkelde puzzel

Tegen alle verwachtingen in kwam het kabinet vorige week met een forse draai: er komt toch een CO2-heffing voor de industrie. Simpel gezegd een belast...

Verder lezen

22 maart 2019

Nederlandse inkomens al jaren gelijk, maar gadgets en kleding goedkoper

Het Centraal Bureau voor Statistiek becijferde vandaag dat de inkomens van Nederlandse werkenden de laatste tien jaar nauwelijks zijn veranderd. In hu...

Verder lezen

22 maart 2019

Nederlandse maatschappijen annuleren order Boeing 737 MAX nog niet

De Nederlandse luchtvaartmaatschappijen die het toestel Boeing 737 MAX hebben besteld, hebben die order nog niet geannuleerd. De Indonesische luchtvaa...

Verder lezen
1 2 3 4 207

We horen graag van je!

Contact