'Maak einde aan uitzonderingspositie luchtvaart'

18 april 2019

De luchtvaart in Nederland moet net zo streng worden afgerekend op effecten voor de leefomgeving en het milieu als andere bedrijfstakken. Dat schrijft de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) in een advies aan het kabinet.

Nu hebben Schiphol en de luchtvaartsector nog een uitzonderingspositie binnen het rijksbeleid. De enige echte beperking die wordt opgelegd is een maximum aan het aantal vliegbewegingen. Volgens het kabinet is Schiphol van cruciaal belang voor de Nederlandse economie.

Maar de Rli roept het kabinet nu op die uitzonderingspositie te heroverwegen. "De oplopende spanning tussen de groei van de luchtvaart aan de ene kant en de belangen van het klimaat en de leefomgeving aan de andere kant maken dat noodzakelijk."

Volgens de Raad moeten er heldere grenzen komen voor geluid, hinder, ultrafijnstof en veiligheid. En die grenzen moeten regelmatig worden aangescherpt, zodat vliegmaatschappijen worden geprikkeld om de belasting van het milieu en de omgeving verder omlaag te brengen. Schiphol zou dat nog kunnen stimuleren door 'schone' vliegtuigen minder te laten betalen voor landingsrechten.

Duurdere tickets

Tickets mogen wel duurder worden, vindt de Rli, want door het enorme aanbod aan goedkope vliegtickets worden reizigers nauwelijks aangezet om te kiezen voor alternatief vervoer, zoals de trein. Ook moet er kritischer gekeken worden naar welke bestemmingen nu echt belangrijk zijn voor de Nederlandse economie.

In het advies wordt gepleit voor nieuwe normen, die beter recht doen aan de hinder die omwonenden van luchthavens ondervinden. Pas als de luchtvaartsector aan die nieuwe normen voldoet, zijn er meer vliegbewegingen mogelijk, vindt de Raad.

Ook het aantal nachtvluchten zou beperkt moeten worden, want die schaden de gezondheid van omwonenden. En de luchtvaartsector moet gaan werken aan terugdringing van de CO2-uitstoot.Nederland heeft daarvoor geen doelen opgesteld, terwijl de luchtvaart wel meetelt bij het halen van de klimaatdoelen van Parijs.

Verder lezen

Alle nieuwsberichten

29 maart 2019

Problemen met Boeing 737 MAX kosten TUI vele miljoenen

Reisorganisatie TUI houdt rekening met een kostenpost van 200 miljoen euro nu de Boeing 737 MAX 8 toestellen aan de grond staan. Sinds het neerstort...

Verder lezen

29 maart 2019

Komt er een recessie aan? Jas meenemen en beetje opletten kan geen kwaad

Laten we eens moeilijk doen over een simpele vraag: zit er een recessie aan te komen of niet? Een beetje gekke vraag wellicht, want de Nederlandse eco...

Verder lezen

29 maart 2019

Vakbond FNV schrapt 250 voltijdsbanen

Vakbond FNV schrapt de komende twee jaar 250 van de ruim 1650 voltijdbanen (fte). Hoeveel mensen dit precies treft, weet de woordvoerder niet precies....

Verder lezen

29 maart 2019

A-merken scoren goed in de supermarkt, mede dankzij de hete zomer

De grootste A-merken in de supermarkt hebben er een uitstekend jaar op zitten. De omzet van merken als Coca-Cola, Unox, Mora en Bolletje steeg in tota...

Verder lezen

28 maart 2019

Gezocht: brandschone bank voor betalingsverkeer van het Rijk

De Staat gaat opnieuw op zoek naar een huisbankier voor het betalingsverkeer van het Rijk. De kans bestaat dat de huidige huisbankier ING het niet wor...

Verder lezen

28 maart 2019

DNB: 'Pensioeneisen van vakbond zijn onrealistisch'

Vakbonden stellen te veel eisen voor een nieuw pensioenstelsel, terwijl hervormingen hard nodig zijn. Daarvoor waarschuwt De Nederlandsche Bank. "Hoe ...

Verder lezen
1 2 3 4 207

We horen graag van je!

Contact