'Maak einde aan uitzonderingspositie luchtvaart'

18 april 2019

De luchtvaart in Nederland moet net zo streng worden afgerekend op effecten voor de leefomgeving en het milieu als andere bedrijfstakken. Dat schrijft de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) in een advies aan het kabinet.

Nu hebben Schiphol en de luchtvaartsector nog een uitzonderingspositie binnen het rijksbeleid. De enige echte beperking die wordt opgelegd is een maximum aan het aantal vliegbewegingen. Volgens het kabinet is Schiphol van cruciaal belang voor de Nederlandse economie.

Maar de Rli roept het kabinet nu op die uitzonderingspositie te heroverwegen. "De oplopende spanning tussen de groei van de luchtvaart aan de ene kant en de belangen van het klimaat en de leefomgeving aan de andere kant maken dat noodzakelijk."

Volgens de Raad moeten er heldere grenzen komen voor geluid, hinder, ultrafijnstof en veiligheid. En die grenzen moeten regelmatig worden aangescherpt, zodat vliegmaatschappijen worden geprikkeld om de belasting van het milieu en de omgeving verder omlaag te brengen. Schiphol zou dat nog kunnen stimuleren door 'schone' vliegtuigen minder te laten betalen voor landingsrechten.

Duurdere tickets

Tickets mogen wel duurder worden, vindt de Rli, want door het enorme aanbod aan goedkope vliegtickets worden reizigers nauwelijks aangezet om te kiezen voor alternatief vervoer, zoals de trein. Ook moet er kritischer gekeken worden naar welke bestemmingen nu echt belangrijk zijn voor de Nederlandse economie.

In het advies wordt gepleit voor nieuwe normen, die beter recht doen aan de hinder die omwonenden van luchthavens ondervinden. Pas als de luchtvaartsector aan die nieuwe normen voldoet, zijn er meer vliegbewegingen mogelijk, vindt de Raad.

Ook het aantal nachtvluchten zou beperkt moeten worden, want die schaden de gezondheid van omwonenden. En de luchtvaartsector moet gaan werken aan terugdringing van de CO2-uitstoot.Nederland heeft daarvoor geen doelen opgesteld, terwijl de luchtvaart wel meetelt bij het halen van de klimaatdoelen van Parijs.

Verder lezen

Alle nieuwsberichten

21 december 2018

Nog geen akkoord over Schiphol, Lelystad groot obstakel

Na weken van onderhandelen is het de Omgevingsraad Schiphol niet gelukt om een akkoord te sluiten over de groei van Schiphol. Dat heeft Hans Alders, d...

Verder lezen

21 december 2018

Nissan-topman Ghosn opnieuw gearresteerd vanwege fraude

Carlos Ghosn, voormalig topman van de autofabrikanten Nissan en Mitsubishi, is opnieuw gearresteerd in Japan. De zakenman is sinds vorige maand verwik...

Verder lezen

20 december 2018

Schoonmakers krijgen hogere lonen en meer geld voor scholing

Schoonmakers gaan meer verdienen. De komende twee-en-een half jaar gaan de lonen stapsgewijs met 7,5 procent omhoog, om te beginnen met 2 procent per ...

Verder lezen

20 december 2018

Klimaatakkoord zonder CO2-heffing industrie

Er komt vooralsnog geen algemene CO2-heffing voor de industrie, maar een boetesysteem voor bedrijven die geen adequaat verduurzamingsplan hebben of zi...

Verder lezen

20 december 2018

Opkoopprogramma ECB eindigt: wat levert 2600 miljard euro op?

2.575.000.000.000 euro, 2575 miljard euro. Zoveel geld heeft de Europese Centrale Bank de voorbije vier jaar in de Europese economie gepompt. Op 21 de...

Verder lezen

20 december 2018

Belastingplan 2019 aangenomen

De Eerste Kamer heeft het volledige pakket Belastingplan 2019 aangenomen. Het Belastingplan 2019 omvat naast het eigenlijke Belastingplan de volgend...

Verder lezen
1 2 3 4 207

We horen graag van je!

Contact