Score van groen tot rood moet consumenten helpen gezonder te eten

Gepubliceerd op:

9 april 2019

Bron: https://nos.nl/l/2279626


Deel dit bericht:

A, B, C, D of E? Als het aan de Consumentenbond ligt moet een nieuwe scorekaart consumenten helpen makkelijker gezonde boodschappen te kiezen. De belangenorganisatie pleit voor het invoeren van de 'Nutriscore'.

Voor veel mensen is het moeilijk om zelf te zien hoe gezond of ongezond een product is, zegt Babs van der Staak van de Consumentenbond. Een sticker op de voorkant van alle producten kan daarbij helpen.

Het pleidooi komt niet uit de lucht vallen. Eind vorig jaar sloot de overheid met zo'n zeventig maatschappelijke organisaties en bedrijven een akkoord dat ervoor moet zorgen dat Nederlanders gezonder worden, het Nationaal Preventieakkoord.

Franse methode

Onderdeel van dat akkoord is dat er voor eind 2020 een nieuw voedselkeuzelogo moet komen dat mensen helpt gezonder te eten. Volgens de Consumentenbond is de Nutriscore daarvoor de beste optie.

Het systeem is in Frankrijk bedacht en werkt daar al goed, aldus Van der Staak. Een team van onafhankelijke onderzoekers kijkt in opdracht van de overheid hoeveel calorieën, suikers, verzadigd vet, eiwit, vezels, fruit, groente en noten er in een product zitten. Op basis daarvan krijgt het een score van A (gezond), tot E (ongezond).

Ongezonde rijstwafels

Als voorbeeld heeft de Consumentenbond de methode zelf toegepast op vijftig verschillende tussendoortjes: granenrepen, rijstwafels en chocoladerepen.

Van der Staak: "Dat een Mars, Snickers of Kitkat niet gezond is, dat weten mensen wel. Maar er zijn ook veel producten die gezond lijken door de verpakking, maar dat toch niet blijken te zijn." Zoals de rijstwafels met yoghurtlaagje. "Er staat yoghurt, maar het is in feite een soort witte chocola." Ongezond dus, en het krijgt een 'E'.

Van de vijftig snacks die de bond onderzocht, krijgt maar een op de vijf de gezonde A of B score.

'Te vroeg'

Marian Geluk, directeur van de FNLI, een belangenorganisatie voor de levensmiddelenindustrie, vindt het nog te vroeg om zich achter de Nutriscore te scharen. Ze wijst erop dat het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport nog geen keuze heeft gemaakt voor een specifiek gezondheidslabel. Volgens haar willen fabrikanten vooral duidelijkheid, zodat ze straks niet van systeem hoeven te wisselen.

Het ministerie onderzoekt op dit moment wat het beste zal werken. "We kijken naar verschillende bestaande systemen en we gaan bij Nederlanders testen wat het best wordt begrepen", aldus staatssecretaris Blokhuis. "Om succesvol te zijn, moet dat nieuwe logo bovendien brede steun hebben. Eind dit jaar moeten we eruit zijn."

Verdwenen vinkjes

De supermarkten zijn wel al om. De Consumentenbond hoopt dat de overheid de komende tijd ervoor zal zorgen dat de Nutriscore wordt ingevoerd.

De nieuwe logo's zouden niet het eerste label zijn dat consumenten moet helpen gezondere boodschappen te kiezen. Eerder bestond het 'Ik kies bewust'-vinkje.

Dat werd in 2016 afgeschaft, omdat het niet goed werkte. De vinkjes laten namelijk niet zien of een product op zichzelf gezond is of niet, maar of het gezonder is dan andere producten in dezelfde categorie. Daardoor kon ook bijvoorbeeld frituurolie een gezond vinkje krijgen: het is gezonder dan andere vetten om in te frituren.

Overige nieuwsberichten

26 augustus 2019

100 Britse bedrijven naar Nederland door onzekerheid brexit

Nederland wordt steeds populairder bij Britse bedrijven. Door de groeiende onzekerheid over de brexit hebben inmiddels al honderd bedrijven de overste...

Verder lezen

26 augustus 2019

Nederland versteent: landbouwgrond wijkt voor bouw

In twintig jaar tijd is er in Nederland bijna 60.000 hectare aan woonwijken, werkterreinen en infrastructuur bij gekomen. Dat is omgerekend iets minde...

Verder lezen

25 augustus 2019

Strijd om kijker steeds heviger: kies jij Disney, Netflix of toch Videoland?

Als je graag series of films thuis op de bank kijkt, is de kans groot dat je hiervoor Netflix aanzet. Maar dat moet gaan veranderen, als het aan Disne...

Verder lezen

We horen graag van je!

Contact