FNV over retourplannen PostNL: 'Werkdruk loopt nu al gierend uit de klauwen'

Gepubliceerd op:

23 januari 2019


Deel dit bericht:

Als je een pakketje van PostNL terug wilt sturen kun je dat nu ook meegeven aan een pakketbezorger die toch al aan de deur staat. Vakbond FNV is niet te spreken over de nieuwe dienst. "Hierdoor moeten pakketbezorgers nóg langer werken", zegt Ger Deleij.

PostNL wil de pakketten mee laten geven omdat dat niet alleen gemakkelijker, maar ook duurzamer is. De nieuwe manier van retourneren bespaart volgens hen extra vervoer. Een ritje naar een winkel of supermarkt om het pakket daar in te leveren, is dan niet meer nodig.

Deleij van FNV vindt dat "op zich" een logisch idee. "Maar er zijn ook andere manieren van duurzaam werken. Ik zie nu drie of vier verschillende bedrijven die pakketjes in dezelfde straat bezorgen. Ik denk dat verduurzaming eerder op dat vlak gezocht moet worden." Dit plan zorgt volgens hem bovendien voor een hogere werkdruk voor de pakketbezorger. "Die loopt nu al gierend uit de klauwen."

Stroming

Bij PostNL zien ze het probleem niet. "De vorige maanden waren absoluut niet geschikt om deze service te introduceren door de kerstdrukte", zegt woordvoerder Dagna Hoogkamer. "Deze maand gaat het gemakkelijker. Het is rustiger en we hebben nu bovendien ook een actie met Stichting Jarige Job."

Met die actie nemen bezorgers momenteel aan de deur al kerstcadeaus in die vorige maand 'over' waren. Kinderen die thuis geen mogelijkheid hebben om hun verjaardag te vieren krijgen deze cadeaus. "In die stroming kunnen pakketjes die retour gaan ook mee", zegt Hoogkamer.

Bovendien verwacht ze niet "dat heel Nederland meteen van de dienst gebruik zal maken". Ook is de dienst alleen aantrekkelijk wanneer iemand veel pakketjes bestelt, omdat de bezorger dan ook vaker aan de deur komt. Als dat niet het geval is, en een pakketje lang thuis ligt, krijg je met de retourtermijn te maken. Daardoor zou de toename van het aantal handelingen voor een pakketbezorger mee moeten vallen. PostNL gaat de nieuwe service bovendien "ervaren en monitoren. We gaan bijsturen waar nodig", zegt Hoogkamer.

Toch voelt de stap voor FNV'er Deleij verkeerd. Hij denkt dat door iedere extra handeling de werkdag van een pakketbezorger langer zal duren. "Werknemers kunnen het nu al niet bolwerken en zijn nu al vaak tot 's avonds laat bezig. Zolang we geen nieuwe afspraken hebben over het beperken van de werkdruk is het niet verstandig dat er met dit soort pilots begonnen wordt."

In onderstaande special zie je wat er gebeurt met pakjes die jij terugstuurt, en welke gevolgen al die retouren eigenlijk hebben:

Overige nieuwsberichten

22 februari 2019

Hulpdiensten roepen op tot landelijk pensioenprotest op 18 maart

De hulpdiensten houden op 18 maart een landelijke protestdag tegen het pensioenbeleid van het kabinet. Werknemers van onder meer de politie, douane, d...

Verder lezen

22 februari 2019

In welke beerput komt Gerrit Zalm te werken?

Oud-minister Gerrit Zalm moet als commissaris het fatsoen terugbrengen bij Danske Bank. Dat is een flinke opgave, want het witwasschandaal rond de Dee...

Verder lezen

22 februari 2019

Cadeaubonnen waardeloos na faillissement, 'maar het geld is van de klant'

Wie nog een cadeaukaart van de failliete speelgoedketen Intertoys heeft liggen moet die dit weekend verzilveren: na zondag zijn de bonnen niets meer w...

Verder lezen

We horen graag van je!

Contact