Boete voor gebruik auto tijdens schorsing gematigd

Gepubliceerd op:

20 april 2017


Deel dit bericht:

Het is mogelijk het kenteken van een auto of een motorfiets te schorsen. Gedurende de periode van schorsing hoeft geen motorrijtuigenbelasting (mrb) te worden betaald. Het voertuig mag tijdens schorsing niet op de openbare weg komen. Gebeurt dat toch en wordt dat vastgesteld, dan wordt een naheffingsaanslag opgelegd.

Aan de eigenaar van een auto werd een naheffingsaanslag mrb met een boete opgelegd. De reden daarvoor was dat met de auto was gereden tijdens de periode van schorsing van het kenteken. De boete bedroeg 100% van de nageheven belasting.
De eigenaar meende dat de naheffingsaanslag te hoog was omdat hij de auto slechts op één dag had gebruikt. Dat is geen reden voor verlaging van de aanslag. Een naheffingsaanslag mrb wordt berekend over vier aaneensluitende tijdvakken van drie maanden met als laatste tijdvak dat waarin het gebruik van de weg is geconstateerd. Voor het berekende bedrag is niet van belang of de auto in een deel van de periode niet is gebruikt.

Het gerechtshof liet het beperkte gebruik wel meewegen bij de beoordeling van de hoogte van de boete. De eigenaar had de auto gebruikt om achteruitgang door langdurige stilstand te voorkomen. Het hof vond een boete van € 250 in plaats van € 962 volstaan voor het begane verzuim.

Overige nieuwsberichten

14 december 2018

Retour Rumoer: dit gebeurt er met de pakjes die jij 'gratis' terugstuurt

Je bestelt drie shirts, wat truien en een paar schoenen. De helft past niet, of staat toch niet zo goed. Dus stop je die spullen weer terug in de doos...

Verder lezen

14 december 2018

Vrouwen werken drie uur meer dan eerdere generatie

Vrouwen die nu 37 jaar zijn werken wekelijks gemiddeld drie uur meer dan vrouwen uit eerdere generaties op 37-jarige leeftijd. Dat komt vooral doordat...

Verder lezen

13 december 2018

ECB: economisch herstel grotendeels doordat wij schulden opkochten

Het grootschalige opkopen van schulden door de Europese Centrale Bank is in combinatie met de lage rente de belangrijkste oorzaak van het herstel van ...

Verder lezen

We horen graag van je!

Contact