Bekendmaking uitspraak op bezwaar moet per post

Gepubliceerd op:

7 juni 2018


Deel dit bericht:

Op 1 november 2015 is de Wet elektronisch berichtenverkeer Belastingdienst in werking getreden. Sindsdien geldt in afwijking van de Algemene wet bestuursrecht dat berichten tussen belastingplichtigen en de inspecteur uitsluitend elektronisch worden verzonden. Wel kunnen bij ministeriële regeling berichten worden aangewezen die op andere wijze worden verzonden. Van deze mogelijkheid is in de Regeling elektronisch berichtenverkeer Belastingdienst gebruik gemaakt door alle berichten in verband met bezwaar, beslissingen op bezwaar betreffende alle aanslagen en voor bezwaar vatbare beschikkingen uit te zonderen van het verplichte elektronische berichtenverkeer. Dit heeft tot gevolg dat de verzending in elk geval per post moet plaatsvinden.

Volgens de Hoge Raad moet omwille van de rechtszekerheid worden aangenomen dat een uitspraak op bezwaar op de voorgeschreven wijze wordt bekendgemaakt door verzending per post. De beroepstermijn van zes weken vangt op dat moment aan en niet op het moment waarop de uitspraak elektronisch is verzonden.

Overige nieuwsberichten

14 december 2018

Vrouwen werken drie uur meer dan eerdere generatie

Vrouwen die nu 37 jaar zijn werken wekelijks gemiddeld drie uur meer dan vrouwen uit eerdere generaties op 37-jarige leeftijd. Dat komt vooral doordat...

Verder lezen

13 december 2018

ECB: economisch herstel grotendeels doordat wij schulden opkochten

Het grootschalige opkopen van schulden door de Europese Centrale Bank is in combinatie met de lage rente de belangrijkste oorzaak van het herstel van ...

Verder lezen

13 december 2018

Rechter verbiedt acties bij PostNL in december

Vakbond FNV mag de komende weken geen stakingen organiseren bij PostNL. Dat heeft de rechtbank in Den Haag besloten in een kort geding dat het postbed...

Verder lezen

We horen graag van je!

Contact